رویکردی جدید دارویی برای کنترل دیابت نوع 2

 به دلیل  ماهیت  پیشرونده ی بیماری دیابت، بیماران  مبتلا به دیابت  نوع 2 به طور منظم نیاز به  عوامل  مختلف کاهنده ی  قند خون برای رسیدن به اهداف کنترل بیماری  خود دارند.

دراین تحقیق اثر بخش و ایمنی رژیم دارویی دو تایی  متشکل از saxagliptinو  dapagliflozinنسبت به متفورمین به تنهایی و تأثیر هر یک از داروهای saxagliptinو dapagliflozinبه تنهایی دربیمارانی  که کنترل ضعیفی بر بیماری خود  دارند،  بررسی گردید.

 خطر ابتلا به هیپوگلایسمی  با استفاده از دو داروی saxagliptinو dapagliflozinپایین است و درضمن  مصرف این داروها  بر کاهش  وزن تأثیر مثبتی دارد.

این مطالعه  بصورت  تصادفی و دوسوکور درچند مرکز به مدت 24 هفته انجام شد، بیماران مبتلا به دیابت  بالای  18 سال که مقدار هموگلوبین  آنها بین 8 تا 12 درصد بود، در این مطالعه ثبت نام  شدند. همچنین  بیماران باید تحت درمان پایدار با 1500 میلی گرم  در روز متفورمین برای بیش از  8 هفته  بوده و دارای  نمایه ی بدنی 45 کیلوگرم متر مربع باشند.

به بیماران به طور تصادفی در سه گروه مختلف تقسیم بندی شدند: به گروه اول 5 میلی گرم saxagliptinبعلاوه ی 10 میلی گرم dapagliflozinدر روز داده شد، گروه دوم  5 میلی گرم  saxagliptin در روز و پلاسبو و گروه سوم 10 میلی گرم در روز  dapagliflozinو پلاسبو داده شد تمام بیماران همراه رژیم دارویی خود از 1500 میلی گرم درروز متفورمین  آهسته رهش استفاده می کردند نتایج اولیه  بر اساس تغییر مقدار هموگلوبین A1Cنسبت به  مقدار اولیه ی  آن قبل از آزمایش درانتهای هفته ی 24 بدست آمده و نقطه ی پایانی ثانویه  تغییر درمقدار گلوکز 2 ساعت پس از غذا، وزن بدن و  مقدار هموگلوبینA1c (کمتر از 7 درصد) پس از 24 هفته  بود.

 پس از 24 هفته  مقدار هموگلوبین  A1Cبرای بیمارانی  که سه دارورا همزمان  استفاده  می کردند (متفورمین و saxagliptinو dapagliflozin)-1.5درصد کاهش یافته بود درحالیکه  مقدار هموگلوبین  A1Cدرگروهی که از saxagliptinهمراه با متفورمین استفاده کرده بودند -0.9درصد و در گروه     dapagliflozinبا متفورمین1.2 - درصد کاهش یافته  بود.

 41 درصد از بیمارانی که ازسه دارو بطورهمزمان(متفورمین +saxagliptin+dapagliflozin) استفاده  کرده بودند  به هموگلوبین کمتر از  7 درصد رسیدند درحالیکه تنها 18 درصد از بیماران گروه saxagliptinو متفورمین و 22 درصد از بیماران گروه dapagliflozinو متفورمین به هموگلوبین  کمتر از 7 درصد دست یافته بودند.

 هیچ کاهش معنی داری در وزن بدن و نمایه ی توده ی  بدنی در هر سه گروه  مشاهده نشد. عفونت مجاری اداری ودستگاه تناسلی درکمتر از یک درصد ازبیمارانی که  هر سه  دارو را همزمان مصرف می کردند، مشاهده شد و هیچ حادثه ی مهمی ازهیپوگلایسمی  مشاهده نشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که ترکیب  دارویی saxagliptinو dapagliflozinبا متفورمین  دربیمارانی که با مصرف متفورمین  به تنهایی کنترل خوبی بر بیماری  خود ندارند،  موجب بهبود  کنترل گلایسمیک درمقایسه  با درمان  تکی هر یک از  داروهای فوق همراه با متفورمین  می شود.

منبع: www.diabetesincontrol.com